Case study

De marktintroductie- strategie van Picturae's kalibratie software.

Picturae, een gerenommeerd bureau dat gespecialiseerd is in het digitaliseren van cultureel erfgoed, benaderde Generation C met een interessante opdracht: het ontwikkelen van een concurrentiestrategie en monetisatiemodel voor hun software voor camerakalibratie. Onze aanpak van het project bestond uit het uitvoeren van uitgebreid marktonderzoek, het analyseren van concurrenten en het onderzoeken van technologische vereisten en recente ontwikkelingen. Deze grondige analyse verschafte ons onschatbare inzichten in het marktlandschap.

Gewapend met een uitgebreid begrip van de marktdynamiek en klantvoorkeuren hebben we een concurrentiestrategie voor Picturae geformuleerd. Onze aanpak draaide om drie belangrijke punten: Modernisering, differentiatie en voortdurende innovatie. Door de waardepropositie te verbeteren en nieuwe diensten op te nemen in hun software voor camerakalibratie, kan Picturae zich nu positioneren als de voorkeurskeuze voor culturele instellingen die op zoek zijn naar digitaliseringsoplossingen.

Picturae heeft de afgelopen 25 jaar een internationale reputatie opgebouwd als toonaangevend expert op het gebied van digitalisering, behoud, beheer en toegankelijkheid van erfgoedcollecties en archieven. Door onze eigen software en applicaties te ontwikkelen, werken we continu aan het behoud van waardevol cultureel erfgoed en het toegankelijk maken ervan voor de samenleving.

Om onze aandacht te richten op de strategie om geld te verdienen, analyseerden we Picturae’s huidige en potentiële klantenbestand, de prijsstrategieën van concurrenten en marktprognoses. Op basis van deze analyse hebben we een prijsmodel ontwikkeld dat een balans biedt tussen het genereren van inkomsten, het toegankelijk houden van de gebruikers, het aanspreken van verschillende klantsegmenten en het bieden van extra inkomstenstromen.

Picturae beschikt nu over een duidelijk stappenplan om zich in de markt te positioneren en de monetisatiestrategie te implementeren. Met een beter begrip van de doelgroep, differentiatiestrategieën en prijsopties kan Picturae vol vertrouwen aan zijn reis beginnen en de vruchten plukken van zijn SaaS-oplossing.


"Hartelijk dank voor jullie aanpak, de samenwerking, de presentatie en het resultaat. Professioneel, op tijd, inhoudelijk spot-on en prettig om mee te werken: zo zou ik het team en de uitvoering van het project willen omschrijven. Wij zijn zeer tevreden! "
Bruno Giebels
CEO Picturae